Hallituksen esitys lahjoitusten verovähennysoikeuden laajentamisesta on edennyt lausuntokierrokselle. Olemme säätiöyhdistyksessä edistäneet lahjoitusvähennyksen laajentamista pitkään, ja tuemme omassa lausunnossamme tehtyä esitystä.
Ehdotamme muutamia kohtia vielä edelleen kehitettäviksi ja harkittavaksi, jotta esityksen erinomaiset tavoitteet saavutettaisiin optimaalisella tavalla. Tärkeimmät näkökulmamme ovat seuraavat:
1. Tuemme esityksen yleisiä tavoitteita ja sen laajentavaa vaikutusta lahjoittamiseen.
Suomalaisten henkilökohtainen varallisuus kasvaa mutta kansalaisten rahat jäävät yhä enenevästi pankkitileille eivätkä siirry yhteiseksi hyväksi. Yksityistileillä varat eivät synnytä kasvua, lisää verotuloja tai tue yhteistä hyvää. Tutkimuksista tiedetään, että verokannusteet lisäävät merkittävästi lahjoittamista. Suomessa yleishyödyllisiksi määritellyille yhteisöille lahjoitettaessa on jo kyse toiminnasta, jota valtion pitäisi muuten itse rahoittaa. Siten valtio siis säästää, kun joku lahjoittaa tällaiseen tarkoitukseen. Vastaava verovähennysoikeus yliopistoille tehdyistä lahjoituksista on ollut voimassa jo yli vuosikymmenen ja osoittanut, että kannustin toimii. Siksi se tulee laajentaa myös muihin tarkoituksiin.
2. Ehdotamme muutoksia rahankeräyslupavaatimukseen ja vähennyksen tekniseen toteutukseen.
Rahankeräysluvan edellyttäminen apurahasäätiöiltä verovähennyksen mahdollistamiseksi lahjoittajalle ei ole miltään osin perusteltua. Olisi syytä muuttaa esitystä niin, että Verohallinnon nimetessä hyväksyttyjä lahjoituksensaajia arvioitaisiin vain sitä, tukeeko kyseinen taho esityksessä mainittuja hyväksyttäviä tarkoituksia. Rahankeräyslainsäädännön vaikutusten ulottaminen verotuksen puolelle toimii esityksen tarkoitusten vastaisesti, eikä ole verojärjestelmän kehityksen kannalta hyvä tuoda vero-oikeudelle vieraita elementtejä verolakeihin. Niiden rahankerääjien, jotka kohdistavat keräyksiään yleisöön, tulisi kuten nytkin hakea asianmukainen lupa toimivaltaiselta viranomaiselta. Vaatimuksen ulottaminen muille olisi täysin turha hallinnollisen taakan lisäys kyseisille säätiöille ja yhdistyksille sekä poliisihallinnolle.
3. Tuomme esiin tutkimusnäyttöä lahjoitusten hintajoustoista, jotka puoltavat kunnianhimoisempaa toteutusta.
Vähennyksen suuruutta ja rakennetta tulisi vielä harkita: Esitetty 5 000 euron maksimivähennys yksityishenkilöiden veroista on kunnianhimoton, eikä juuri kannusta suurempiin lahjoituksiin – ainakaan suurituloisia, joilla annettavaa riittäisi. Verrattuna muihin Euroopan maihin vähennysten taso jää matalaksi. Lisäksi olisi syytä harkita, kohdennetaanko vähennys veroihin vai tuloihin. Monissa vertailukelpoisissa maissa (esim. Saksa, Alankomaat) vähennys tehdään tuloista, mikä tekee siitä laajemmin saavutettavan ja yksinkertaisemman hallinnoida. Esitämme myös harkittavaksi ympäristön hyväksi tehtävän työn lisäämistä vähennyskelpoiseksi lahjoituskohteeksi.
Lue koko lausuntomme täältä.
Valtiovarainministeriön lausuntopyyntö. Lausuntoaika päättyy 25.6.