10 vinkkiä verkkosivujesi parantamiseksi

Artikkelit
|
21.03.2017
Liisa Suvikumpu, toimitusjohtaja, Säätiöt ja rahastot ry

Jos teet säätiössäsi yhden viestintäteon tänä vuonna, olkoon se verkkoroolisi parantaminen. Aloita helposti: vieraile omilla nettisivuillasi leikkien ulkopuolista. Vaikutuitko? Mitä voisi parantaa?

  1. Älä keskity vain siihen, mitä säätiösi tekee, vaan anna jokin konkreettinen tieto säätiösi tukemalta alalta. EI VAIN: ”Säätiömme tukee syöpäsairauksien tutkimusta.” VAAN: ”Joka kolmas suomalainen sairastuu syöpään”.
  2. Mieti, mitä kävijät saavat verkkosivuiltasi. Mikä on sivustosi ”call to action”?
    • • Pitääkö kävijän tehdä jotain saavuttuaan sivuillesi? Otetaanko häneen yhteyttä? Missä vaiheessa kävijälle tuodaan palvelua tai pyydetään vaikkapa liittymään uutiskirjelistalle? Miten voit lisätä kävijälle merkityksellistä sisältöä?
  3. Ole houkuttelevasti selkeä:
    • tuo visuaalisesti kutsuvat ”call to actionit” keskelle ja esiin.
    • tuo uutiskirjeiden tilaukset hyvin esiin, blogeille vaikuttavuutta helpolla blogin tilauksella
    • kerro, kenelle action-nappi on suunnattu: ”Oletko median edustaja? > Ota yhteyttä tästä.” ”Haluatko lahjoittaa? Lahjoita tästä!”
  4. Mieti myös koko sivustosi käytettävyyttä: pidä esimerkiksi sivujen navigaatiopalkki näkyvissä.
  5. Mieti mobiilisti: verkon käyttö mobiililaitteilla ylitti tietokonekäytön jo vuosia sitten. Mikä näyttää hyvältä isolla ruudulla, ei välttämättä toimi kännykässä.
  6. Käytä rohkeasti videoita: sijoita ne sivuillasi hyvälle paikalle ylös ja valitse stilliksi vetävä kuva ja hyvä teksti.
  7. Mene videoissasi suoraan asiaan, ei lämmittelyä tai fiilistelyä (videot ovat suosittuja mutta 15 sekunnin kuluttua niitä katsoo enää 30 %). Alkuun tärkein tieto, loppuun detaljit.
  8. Live chat on myös säätiöille erittäin kannatettava tapa kommunikoida apurahanhakijoiden kanssa. Älä tee siitä riippakiveä, chat voi hyvin olla auki vain hakuaikana.
  9. Lomakkeet kannattaa tehdä elämyksiksi ja hyödyntää niiden muotoilussa ulkopuolisia asiantuntijoita muualtakin kuin vain tekniseltä puolelta. Aiempien hakijoiden pyytäminen testaajiksi on samalla säätiön hyvää palvelua ja oman vaikuttavuuden kartuttamista.
  10. Yksi hyvä idea on parempi kuin kolme keskinkertaista. Aloita jostakin ja kehitä jatkuvasti.

Vilkaise ja vaikutu esim.

www.macfound.org
www.publicartfund.org
acumen.org
cure.org

Artikkeli pohjautuu Säätiöiden ja rahastojen neuvottelukunnan jäsenkoulutukseen, jossa digivirtuoosi Teemu Arina luennoi säätiöiden digitaalisista työvälineistä.