Onko pakko brändätä? Tieto vähentää asiantuntijan viestintäahdistusta

Artikkelit
|
16.03.2018
Camilla Ukkonen, viestinnän tekijä ja kouluttaja

Jos et ole sosiaalisessa mediassa, et ole olemassa. Bloggaa kerran viikossa ja twiittaa kolmesti päivässä. Keskustele ja vuorovaikuta. Asiantuntija, sinä olet oman brändisi seppä!

Viestintäkeskustelun pintakohinaa kuunnellessa on helppo luulla, että nykyään vain hyperaktiivinen somettaja-brändääjä-asiantuntija pärjää. Onneksi – ja tietenkin – viestinnän koko kuva on monimuotoisempi. Jo tämän tosiasian kuuleminen saa useammankin asiantuntijan hartiat pois korvista. Viestintää oman toimen ohella tekevälle on suuri helpotus oivaltaa, että viestinnässä voi onnistua monin eri tavoin ja omalla tyylillä.

Hahmotonta höttöä hässäkän keskellä
Asiantuntijoilta edellytetään aktiivista otetta viestintään ja oman työnsä yleistajuistamiseen. Suuri osa asiantuntijoista haluaa itsekin kertoa työstään – viestinnän edelle vain ajavat muut asiat.

– Valitettavasti viestintä tahtoo helposti unohtua kaiken muun hässäkän keskellä, koska se ei ole perinteisesti ollut tutkijan työn prioriteetti, Säätiöiden ja rahastojen neuvottelukunnan (SRNK) organisoimaan apurahansaajien viestintäkoulutukseen osallistunut tutkija tiivistää. (Lisää tietoa koulutuksesta tekstin lopussa.)

Viestimisen esteiksi asettuvat monesti myös kokemuksen ja tiedon puute, jolloin viestintätyö näyttäytyy hankalana möhkäleenä tai otteesta lipsuvana höttönä.

Kaupunkilaisjärjellä pärjää pitkälle
Viestintä alkaa tuntua hallittavissa olevalta, kun se saa hahmon. Ensimmäiseksi piirretään ääriviivat miettimällä omat tavoitteet viestinnälle: miksi haluan kertoa työstäni? Vähitellen viestinnän kuva tarkentuu, ja se saa väriä tiedosta: mitä työkaluja voin käyttää? Millaisia vastaanottajaryhmiä voin puhutella? Miten voin yleistajuistaa tekstiäni? Voiko tiedettä tarinallistaa? Mitä journalistinen ajattelu pitää sisällään?

Viestinnän perussääntöjen ja vaaran paikkojen tunteminen antaa varmuutta viestiä ns. perinteisessä kuin uudessakin mediassa. Uskallus viestiä syntyy kahden oleellisen seikan ymmärtämisestä: viestinnässä pärjää kaupunkilaisjärjellä eivätkä viestinnän perussäännöt ole mullistuneet samaa tahtia kuin mediamaisema.

Oma rooli johtotähtenä
Tiedon rinnalla toinen tärkeä viestinnän tukiranka syntyy oman roolin pohtimisesta. Viestinnän kouluttaja on vuosien mittaan nähnyt lukuisia ilahtuneita kasvoja sanoessaan, että somessakin voi toimia omannäköisesti. Jos itsestä kertominen julkisuudessa on luontevaa, niin siitä vaan. Ellei, on aivan sallittua pitää asiantuntijan viitta yllään. Myös viestinnän tapa on syytä tehdä itselle passeliksi: toiselle viestinnän tarkka aikataulutus tuo ryhtiä, toiselle sopii tilanteen mukaan ja spontaanisti viestiminen.

SRNK:n koulutuksen palautteessa osallistuja kertoo:
– … nyt voi miettiä, minkälaisen some-asiantuntijaroolin haluaa rakentaa itsellensä vuoden päähän. Ja, että blogi ja podcastit vaativat systemaattisuutta, ja se on juuri mikä sopii minulle. Tarvitsen aikaa ajatella ajatuksiani, en ole ad hoc -keskustelujen kommentoija. Tämä oivallus toi minulle ihan uuden kulman.

Rohkeus kasvaa tekemisestä
Asiantuntijankaan ei siis ole pakko brändäytyä tai ryhtyä päivystäväksi dosentiksi. Väkisin tehty kun on – no, väkisin tehty. Mutta tiedon ja kokemuksen karttuessa myös viestintätyössä kasvavat motivaatio ja rohkeus, vähitellen ja kohti isompia askelia. Näin näyttää tapahtuvan helmikuussa 2018 julkaistussa asiantuntijablogissa.


Apurahansaajan tietopakettia jaettu jo neljä vuotta

SRNK järjesti helmikuussa 2018 neljättä kertaa apurahansaajille tarkoitetun viestintäkoulutuksen. Neuvottelukunnan jäsenorganisaatiot saivat ilmoittaa omia apurahansaajiaan koulutukseen. Päivän kestävässä Apurahansaajan tietopaketti -koulutuksessa käydään läpi viestinnän perusteita ja ajankohtaisia ilmiöitä erityisesti apurahansaajien näkökulmasta.

– Hienoa, että apurahansaajia tuetaan myös tällaisilla koulutuksilla. Koulutus herätti paljon ajatuksia ja ahaa-elämyksiä, joiden pohjalta olen päässyt pohtimaan omaa suhdettani tutkimusviestintään ja sen merkitykseen omassa työssäni, sanoo viimeisimpään koulutukseen osallistunut tutkija Ida Parkkinen.

Koulutus koostuu harjoituksista, keskustelusta ja luennoista. Osallistujat tekevät hankkeeseensa liittyvän ennakkotehtävän, johon he saavat henkilökohtaisen palautteen. Vierailevat luennoitsijat ovat journalismin sekä tiede- ja kulttuuriviestinnän ammattilaisia. Viimeisimmässä koulutuksessa puheenvuoron saivat kirjailija ja tiedeviestijä Tiina Raevaara sekä Yle Kulttuurin tuottaja Sampo Mäkelä.

Pääkouluttaja Camilla Ukkonen on kouluttanut asiantuntijoita ja apurahansaajia vuodesta 2003 alkaen.
– Yllättävän moni asiantuntija jää yksin viestintätyönsä kanssa. Koulutuksista osallistujat saavat paitsi tietoa, ennen kaikkea rohkeutta ja vertaistukea viestimiseen, Ukkonen sanoo.