Vuorovaikutteinen sosiaalinen media kannattaa ottaa säätiöissä käyttöön viimeistään nyt. Kuuntele ja seuraa on viisas oppi livenä ja virtuaalisesti.
Miten olla somessa säätiönä?
- Kuuntele ja seuraa.
- Hashtagien# kautta on helppo löytää itseä kiinnostavia keskusteluita.
- Tavoitteet ja fokus
- Some on osa viestintästrategiaa: valitse kanavat, joilla edetä, ja aseta selkeät viestinnän tavoitteet. Fokuksessa ovat myös arvot: säätiöllä pitää olla selkeä arvopohja, joka myös näkyy viestinnässä – muuten ketään ei kiinnosta.
- Mitkä alustat sopivat säätiöllesi?
- Älä mene kaikkiin vaan löydä oikeat kanavat ja mene niihin. Kun tulee uusi kanava, mene rohkeasti mukaan ja kokeile. Se maksaa vain vähän aikaa mutta ei vahingoita.
- Integraatio muun viestinnän kanssa
- Samat arvot näkyvät kaikessa viestinnässä. Muu viestintä on integroitu somen kanssa.
- Kun säätiöllä on verkkosivut ja some-kanavat, varmista toimiva ja lyhyt pääsy kanavalta toiselle, jotta ihmiset löytävät ”perille”. Monikanavaisuuden helppous tulee sujuvuudesta.
- Suunnittele some-toteutus
- Some-rooli kannattaa henkilöidä jollekulle. Paloittele viestintästrategia pienempiin palasiin, laadi kuukausisuunnitelma ja toteuta sitä viikko etukäteen kanavittain.
Some-checklist säätiöille
- Seuraa mesenaatteja, apurahansaajia ja muita säätiöitä.
- Viesti ristiin verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa.
- Viesti henkilökohtaisesti.
- Kysy. Jos keskustelua säätiötä kiinnostavasta aiheesta ei ole käynnissä, aloita se.
- Ole läpinäkyvä.
- Keksi hyvä hashtag#. Kun menet Twitteriin, valitse hashtag, joka
1) jää muistiin eli on tarpeeksi yksinkertainen
2) ei ole kaapattavissa eli on riittävän persoonallinen
3) on oikean mittainen (lyhyt on parempi kuin pitkä).
Somen ja digitaalisen viestinnän asiantuntija Miikka Virtasen (Drama Queen Communications) koulutusta mukaillen Liisa Suvikumpu.