Työharjoittelussa Neuvottelukunnassa

Artikkelit
|
04.10.2018
Päivi Tikka ja Jami Lahti, SRNK

Yhdeksäsluokkalainen helsinkiläinen Jami Lahti oli viikon verran Neuvottelukunnan toimistolla TET-harjoittelussa eli työelämään tutustumassa. Harjoittelun tavoitteena on parantaa nuorten käsitystä työelämästä ja erilaisista toimi- ja koulutusaloista.

Neuvottelukunnan ja jäsensäätiöiden mittava Suomi100-hanke Vuosisadan rakentajat keskittyy nuorten hyvinvoinnin ja osallisuuden edistämiseen. Niinpä tuntui mitä luontevimmalta ottaa nuori harjoittelija Neuvottelukunnan ja Kunnallisalan kehittämissäätiö KAKSin yhteiseen toimistoon. Jakson lopuksi kysyimme nuorelta mieheltä, mitä hän tuumasi harjoittelusta, työtehtävistään, säätiömaailmasta ja elämästä.

Mikä sai sinut hakeutumaan työharjoitteluun Säätiöiden ja rahastojen neuvottelukuntaan?
Hain tänne työharjoitteluun, koska säätiöiden ja rahastojen toiminta vaikutti mielenkiintoiselta ja halusin saada niistä lisää tietoa. Halusin myös itse päästä tekemään jotain säätiöihin liittyvää, koska en oikeastaan ennen tätä työharjoittelua tiennyt ollenkaan, minkälaista on työskennellä säätiössä ja millaista työtä siellä tehdään.

Mikä sinua kiinnostaa koulussa ja vapaa-ajallasi? Liittyvätkö kiinnostuksenkohteesi mahdollisiin tulevaisuuden uravaihtoehtoihisi?
Koulun oppiaineista minua kiinnostavat eniten historia, uskonto, maantieto, liikunta ja yhteiskuntaoppi. Historia ja uskonto ovat näistä lempiaineitani. Vapaa-ajallani tykkään urheilla. Harrastan jalkapalloa ja minulla on treenejä ja pelejä yhteensä kolmesta viiteen kertaan viikossa. Tykkään myös viettää paljon aikaa kavereideni kanssa. En ole vielä tarkemmin pohtinut mahdollisia uravaihtoehtojani, joten en osaa sanoa liittyvätkö nykyiset mielenkiinnon kohteeni urasuunnitelmiini.

Kuvaile viikon aikana tekemiäsi työtehtäviä.
Viikon aikana minulla on ollut monia erilaisia työtehtäviä. Ensimmäisenä päivänä, maanantaina, päivitin Säätiöiden ja rahastojen neuvottelukunnan nettisivuja ja lajittelin asiakirjoja aakkosjärjestyksen mukaan. Tiistaina autoin kokouksen valmistelussa, tulostin kokouksessa tarvittavia papereita ja taulukoita sekä katoin pöydän kokoukseen osallistuville. Keskiviikkona arkistoin ja skannasin neuvottelukunnasta kiinnostuneiden säätiöiden jäsenhakemuksia, jatkoin muiden asiakirjojen lajittelua sekä kirjasin muuttuneita osoitetietoja KAKS:n yhteystietokantaa varten. Torstaina jatkoin osoitetietojen kirjoittamista, vein vanhoja julkaisuja keräykseen ja paketin postiin. Perjantaina kirjoitin tätä juttua muiden töiden ohessa.

Mitä opit neuvottelukunnasta ja säätiöistä?
Opin neuvottelukunnasta, että se on ainoa Suomessa toimiva säätiöiden etu- ja tukijärjestö. Neuvottelukunta tukee, kouluttaa, puolustaa ja ajaa säätiöiden etuja aina tarvittaessa. Olen oppinut myös, että säätiöt voivat tukea rahallisesti mm. kulttuuria, museoita, oppilaitoksia, tiedeprojekteja sekä sosiaali- ja terveyspalveluita. Sain myös tietää, että Säätiöiden ja rahastojen neuvottelukuntaan kuuluvat säätiöt jakavat vuosittain yli 500 miljoonaa euroa tukirahaa ja olin yllättynyt tuosta määrästä. Oletin että summa olisi ollut paljon pienempi.

Entä työelämästä ja -harjoittelusta yleensä?
Mielestäni työharjoittelujaksot ovat oppilaille erittäin hyödyllisiä, sillä niissä nuoret saavat kokemusta ja tietoa erilaisista ammateista ja työpaikoista sekä vahvistusta tulevaisuuden suunnitelmiensa varalle. Työharjoittelu on mielenkiintoista, koska siinä pääsee pois tavallisilta koulun oppitunneilta työpaikalle, jossa voi tehdä ja kokea uusia asioita, mitä ei kouluissa opeteta. Olen pitänyt tähän mennessä kaikista kesätyö- ja TET-paikoistani, joita minulla on ollut. Työelämästä olen sitä mieltä, että se on mielenkiintoista, jos on työ josta itse pitää ja jota jaksaa tehdä.